izvor: hrcak.srce.hr/file/171567
PORTA
DOMINICA I CRKVA SV. DUJMA U TROGIRU
Vanja Kovacic
UDK 726.54.033:
725.96.032.7] (497.5 Trogir)
Izvorni znanstveni
rad
Vanja
Kovacic
Drzavna uprava za
zastitu kulturne i prirodne bastine
Glavno povjerenstvo
u Splitu
Na temelj u
arheoloskih istrazi vanj a benediktinske crkve sv. Nikole u Trogiru autorica
donosi nalaz kasnoantickih obrambenih zidina i juznih
gradskih vrata. Uz izgradnju pomocnog vanjskog zida, kojim se ostvaruje nova
urbanisticka regulacija V rata Gospodnjih, razmatra i ranosrednjovjekovnu adaptaciju
crkve sv. Dujma koju su 1064. godine gradani poklonili novoutemeljenom
zenskom benediktinskom samostanu.
Samostan sv. Nikole
u Trogiru najstariji je zenski samostan benediktinskog reda u dalmatinskim
gradovima. Prema prijepisu isprave iz 1064. Godine gradani Trogira sestrama
poklanjaju crkvicu, kucu bl. Dujma, kod Vrata Gospodnjih (porta dominica), kao
i obalu pred njom. 1 Prilikom obnove crkve 1987/88. godine izvrsena su arheoloska
istrazivanja koja su pokazala da se najranija crkvica navedena u fundacionoj
ispravi krije ispod visokog nasipa na kojem je podignuta danasnja crkva. U
opisu gradskih zidina I. Lucic je naveo da su lucka vrata, ranije zvana Gospodnja, a sada
velika, u starini bila na izlasku ulice koja je polazeci od kopnenih vrata
jednom stranom trga vodila prema luci, na istome mjestu gdje je sada zvonik ili
dvoriste redovnica svetog Nikole. Arheoloskim je istrazivanjima utvrdeno da su
se stara gradska vrata nalazila na polozaju veCih sjevernih vrata danasnje
crkve sv. Nikole kraj vanjskog zida dvorista. Naime u unutrasnjosti crkve uzduz
sjevernog zida pronaden je kasnoanticki obrambeni zid (sir. 170 cm) na oko 70
cm dubine ispod plocnika crkve sv. Nikole odnosno na razini danasnje ulice. Graden
je bio manjim nepravilnim kamenjem, dok su bocne strane vrata (sir. 190 cm) obl ikovane
monumentalnim klesancima od koj ih se s rednje
strane isticao profilirani anticki blok. U kasnijem
razdoblju, koje zasad ne mozemo preciznije odrediti, na tom dijelu grad se koncentricno
prosiruje prema jugu za uski pojas sirine 4-5 m, te se podize
novi obrambeni zid (sir. 120 cm).
Gradska vrata
postavljaju se u osovini kasnoantickih, u produzetku karda, te s njima
formiraju slozen sklop dvostrukog ulaza u grad s
meduprostorom. Ta se vrata u izvorima navode pod imenom Vrata Gospodnja, dok se Nova
vrata ili lucka, poslije otvaraju pokraj zapadnog procelja crkve.
Zasigurno je da nakon prosirenja
crkve prema istoku Vrata Gospodnja prestaju funkcionirati a glavna gradska
komunikacija obilazi oko crkve do zapadnog procelja.
Iako
na temelju dosadasnjih nalaza nije moguce potvrditi da se radio
dosad nepoznatom sloju gradskih zidina jer je njihov opseg prema gradskoj
jezgri poznat samo na segmentu
juzne strane, ova je regulacija gradskih ili pak samostanskih zidina temeljito
izmijenila prostorno 1jesenje gradskih vrata.
Kasnoanticke zidine Tragurija i juzna gradska vrata pronadeni u crkvi sv. Nikole
Istovremeno s gradnjom
novog obrambenog zida zapadno od kasnoantickih vrata podignuta je manja crkva
koju gradani poslije poklanjaju benediktinkama prema ispravi o utemeljenju samostana.
Pacetvorinastog tlocrta izvana, crkva se
sjevernim zidom prislonila uz kasnoanticki gradski zid, dok je
njen neobicno sirok juzni zid integralni dio novog obrambenog zida. S obzirom
na to da se crkva spominje vec 1064.
Dio nadvratnika trogirskih gradskih vrata priklesan iz anticke stele
godine slijedi da je
pojas ranosrednjovjekovog zida s juzne strane grada
podignut prije te godine. Produzetak istog sloja zida pronaden je prilikom sondiranja
unutar palace Cega, koja je prislonjena s unutrasnje strane kasnijih zidina.s Odnos
zida prema romanickim kulama pokazuje da su kule naknadno podignute uz njegovo vanjsko
lice, dok palaca Cega vec negira taj gradski perimetar. Po
temeljima romanicke kule sv. Nikole vidljivo je kako se
zaceljem priljubila za predromanicke zidine, koje su vjerojatno
srusene tijekom razaranja Trogira u 12. st. Kada se krajem
14. st. zidine ponovno pomicu prema jugu, kula sv. Nikole
ostaje polovinom tlorisa unutar grada, a
kula Vitturi, kako pokazuju romanicka vrata u prizemlju, zadrzava izvorni
polozaj prijasnje kule koje su u
pravilu sagradene u prislonu na vanjsko lice gradskih
zidina. U toku 12. stoljeca Trogir je bio izlozen vecim napadima
s mora. Prilikom napada Saracena 1133. godine
grad je pretrpio veca rusenja. Drugo veliko
pustosenje grada od strane mletacke flote 1171. godine zabiljezio
je u
svom opisu
biskup Treguan. Premda biskup navodi da grad nije
imao zid ina ni kula vec je bio opasan suhozidom i balvanima,
mozemo pretpostaviti da je ranosrednjovjekovni zid bio
dijelom srusen u ranijem napadu te je grad improvizirano
zasticen suhozidom. Prilikom pljacke
i opustosenja grada propale su i sve
isprave i privilegiji samostana sv. Dujma
i Nikole, kako je navedeno u njihovu katastiku 1194. godine.8
Prema opisima biskupa Treguana, zidine se ponovno obnavljaju
oko 1200. godine. To je ujedno moglo biti vrijeme gradnje
romanickih kula uz juzni perimetar grada.
U gradskoj sakralnoj arhitekturi Trogira, zanemarimo
li specifican sesterolisni oblik crkve
sv. Marije, nisu sacuvani longitudinalni tipovi predromanickih gradevina. Te
su crkve najvecim dijelom nestale u monumentalnoj romanickoj
obnovi ili pak u kasnijim pregradnjama, a bogati
korpus kamenoga crkvenog namjestaja svjedoci o njihovom postojanju na gotovo svim sakralnim mjestima
u gradu. Tlocrt crkve sv. Dujma
pokazuje zatvorenu pacetvorinastu formu
, i nije poznato koliko se u punoj
elevaciji svojim volumenom izdvajala od zidina. Uzduzni zidovi broda bili su rasclanjeni sredisnjim
i ugaonim pilastrima koji su formirali
plitke nise i nosili bacvasti svod, vjerojatno bez
pojasnica. Ti su pilastri imali istaknutu temeljnu
stopu , a
gradeni su u
prislonu na zidove crkve. Juzna vrata crkve smjestena
su na sredini ukupne duzine gradevine, u
prvom traveju pred samim svetistem. Apsida se izduzenim
pravokutnim oblikom i velicinom
izdvaja od proporcija broda, a
nacinom gradnje
i temeljenjem pokazuje da se radio suzavanju i adaptaciji
neke vece prostorije za sakralnu namjenu.
Sjeverni i juzni zid apside, za razJiku od
istocnog, graden je kamenim blokovima s pazljivo
klesanim konveksnim licem na kojem
su jasni tragovi zubace. Citavo svetiste je cvrsto
temeljeno na kamenom "pontonu" koji je takoder graden
slicnim kamenom, ali
Pogled na benediktinsku crkvu sv. Dujma u Trogiru za vrijeme istrazivanja
koji ne dopire do
samog istocnog zida crkve jer je uza nj prolazio odvodni kanal. Naime, taj je kanal
iz grada odvodio vodu kroz kasnoanticki zid gdje je bio pokriven dijelovima
atickog sarkofaga s Ahilom, prolazio kroz apsidu Sv.
Dujma, te ispod
sirokoga juznog zida izlazio na obalu i izlijevao se u more. U crkvici sv.
Dujma otkrivena su dva sloja poda. Na -80 cm nalazio se deblji
vapneni pod, koji je u brodu crkve kao i u apsidi bio na istoj razini. Na njemu
je pronaden keramicki materijal 14. st. Ispodje na dubini od -119 do- 140 cm bio
izvorni sloj poda. Prag vrata na zapadnom procelju vjerojatno je naknadno podignut
prilikom prosirenja crkve, da bi ta vrata bila konacno zazidana u
svezi s
izgledom obnovljene crkve i otvaranjem Morskih vrata. U uglovima broda crkve
pred prezbiterijem bila su dva anticka ulomka, oba obrnuto okrenuta- na sjeveru
cilindricna urna, a juzno monumentalna baza- koji su vjerojatno
posluzili kao temelj oltm·ne pregrade. Komad kamenog vijenca sa zupcima i
naknadno uklesanim utorom za plocu i pilastar vjerojatno se koristio kao baza
ranosrednjovjekovne oltm·ne pregrade. Njoj je pripadao i kapitel obraden samo
sa tri strane, buduCi da je stajao prislonjen uza zid, ukrasen
volutama i ugaonim liscem (poc. 10. st.) . IO
U zidovima i u podu crkvice bilo je uzidano vise ulomaka skulpture: stupic
ranokrscanske menze, ispod gornjeg poda ranokrscanski prozorski impost, anticki
zrtvenik, dio natpisa od bituminoznog vapnenca (AP ACYl), a is pod praga
juznih vrata crkvice dio antickog stupa i
bogato profi lirani vijenac. U donjem sloju poda pronadeni su ulomci bizantskih
amfora, dio posude od pietre olare, te gruba keramika
s valovnicom kasnoanticke tradicije iz
7-8 . st. Dijelovi ranokrscanskog kamenog namjestaja
uzidani su kao spolije u podu i zidovima prostorije prije njene ranosrednjovjekovne
adaptacije. ll SudeCi prema otvoru
koji je direktno vodio na morsku obalu, izvorno
je prostorija sluzi la za lucke potrebe ili strazu, a naknadnim
preinakama, ugradnjom pilastara i oblikovanjem prostora
apside postaje skromna crkvica uz gradska vrata.
Tlocrtne nepravilnosti gradevine u prvom redu su odredene zadanim prostorom kao i maksimalnim
koristenjem
postojecih zidova.
Naime juzni obrambeni zid, koji je
bio visi od same crkve i protezao se dalje
prema zapadu, ujedno je i juzni zid crkve sv. Dujma
na cije se unutrasnje lice direktno apliciraju pilastri.
Simetricno komponirano glavno procelje s vratima na sredini
odredeno je rasponom izmedu dva gradska zida, s pravilnim
dvovodnim krovom i rijesenom odvodnjom na spoju krova crkve i obrambenog
zida. Zbog tlocrtne anomalije juznog zida broda glavna vrata su u unutrasnjosti izmaknuta prema
sjeveru, ali je njihova aksijalnost dosljedno
Dctalj apside i juznih vrata crkve sv. Dujma u Trogiru
provedena u odnosu
na svetiste. Sirina apside reducira se gradnjom debljeg juznog zida
koji, iako iste sirine kao i sjeverni
zid, stvara tlocrtnu nepravilnost a ujedno
i prostorni pomak uzduzne osi svodova broda i svetista crkve. Te:Znja
za uspostavom simetrije na procelju i zacelju crkve stvorila je asimetriju
u unutrasnjosti gradevine. Ispod danasnje apside
u razmaku izmedu dva gradska zida nastaje neobicna
i slojevita pregradnja. Istocni zid danasnje
apside lezi na zidovima jedne kvadratne prostorije koja se protezala gotovo
do samih Vrata Gospodnjih, a prema istoku je bila rastvorena sirokim
lukom (raspon luka 2.30 m). U sjeveroistocnom uglu nalazio se masivni
pilastar koji je vjerojatno
bio priljubljen uz
kasnoanticki gradski zid pod temeljima danasnjeg zvonika.
Ovi su zidovi istrazeni do dubine od -135
cm sto odgovara razini danasnjeg samostanskog dvorista.
Nije u potpunosti jasan zapadni zid
te prostorije koji pokazuje romanicku strukturu
zidanja, a njegova je temeljna stopa nesto
visa (-110 cm) od ostalih zidova prostorije. Na
vanjskim uglovima nema zivog spoja vec je zid
priljubljen uz postojece bocne zidove prostorije. U doba romanike
se vjerojatno zazidava zapadni zid i siroki
luk na istoku , a u
ispuni postavlja otvor sa srpastim lukom. Prostorija
je u unutrasnjosti bila premazana slojem malte1
a, a na razini od -0.50 m bio je jedinstven malterni pod
koji je odgovarao pragu romanickog otvora. Na zapadnom zidu u unutrasnjosti
zvonika bio je masivan romanicki nadvoj pa je
vjerojatno u to vrijeme kasnoanticki zid bio dobrim dijelom porusen buduci da su
vrata vodila direktno prema njemu . Dakle
istocni zid crkve sv. Dujma i zapadni
zid romanicke prostorije formirali su svojevrstan zatvoreni hodnik odnosno
propugnaculum
između dva pojasa
zidina.Za sada nije poznat položaj samostanske zgrade u 11 . st. Moguce
je da se nalazio istocno i zapadno od gradskih vrata , s
komunikacijom preko obrambenog zida ili presvodenog propugnaculuma. Samostan
se vjerojatno koristio i kulom sv. Nikole odnosno kulom
Cega (kulom hvarskog biskupa Stjepana Cege), da bi se kasnijim
donacijama prosirio na romanicki sklop na istoku. Godine
1279. navodi se " turris Salinverra", kula
nazvana po Salinguerri Vitturiju i njegovim nasljednicima Mateju
i Grguru. Podatak se vjerojatno odnosi na onu
istu kulu koja se pocetkom 14. st.
nabraja medu posjedima Druzimira (Drzemir,
Dragomir) Vitturi pretka Salinguerre. To je kula s kuhinjom
kod gradskih vrata pokraj palace
zadarskog plemica Domalda de Zadulinis. Lucic smatra da se
ona
nalazila na
mjestu njegove palace kod vrata sv. Duha, ali
moguce je da su to dijelovi romanickih zgrada
u danasnjem samostanu sv. Nikole koji su u starini
pripadali obitelji Vitturi.12 Iste se godine Dabra,
kci Valentina Petrovog Luce,
odrice prava na kucu
s dvoristem i kulom koja granici s gradskim
zidom i kucom koludrica sv. Nikole.1 3 U ugovoru
iz 1279. godine spominje se kuca Stjepana Marinovog de Roya koja je podignuta
na zemlji kneza Pribine pored
kuce Kreste de AI berti
, zeta Valentina Petrovog Luce i samostana
sv. Nikole.14 Jedna od tih romanickih kuca-kula nalazi
se u sklopu danasnjeg samostana u zacelju apside, ana
istocnom zidu drugog kata sacuvan je niz slijepih
lukova
koji nose grednjak.
Za razliku od drugih crkava koje u pravilu
zadrzavaju isto mjesto svetista, crkva sv.
Nikole sacuvalaje na istome mjestu samo
zapadno procelje i polozaj glavnih
vrata, dok je
prag naknadno
podignut.
Na jugu
je prosirena do novih srednjovjekovnih
zidina kojima
se ujedno
koristi za
juzni zid, a nova pacetvorinasta
apsida
podignuta
je nad nekadasnjom romanickom prostorijom istocno
od Vrata Gospodnjih
Nekoliko ulomaka
ranosrednjovjekovne kamene plastike pronadeno
je u zidovima crkve sv. Nikole. U plocniku danasnje crkve
bio je ugraden ulomak mramorne grede
s isprepletenim polukruznicama.IS Nakon skidanja
plocnika
otkriven je
i drugi dio koji se spajao s onim prvim. Ovaj se motiv
nalazi na spomenicima splitske radionice s pocetka
9. st. iz katedrale sv. Dujma, na kamenom crkvenom
namjestaju iz vremena kneza Mutimira, te na ulomku grede
pronadene u zidu crkve sv. Bm·bare
u Trogiru (P TEMP). 16 Tako preciozan rad
mogao je pripadati samo nekoj znacajnoj crkvi , vjerojatno
trogirskoj katedrali. Prilikom radova na statickoj sanaciji kora
u procelju danasnje crkve
pronadena su dva ulomka
kamene grede ukrasene na gornjem
rubu geometrijskom trakom. Dva niza
nasuprotnih lukova medusobno formiraju rombove, dok
su ispod vitice razlicitog nagiba. Ovaj tip bordure nalazimo na nadvratniku
iz crkve sv. Julijane
u Splitu koji je datiran u drugu polovinu 11. Ili pocetak 12. st.17
S obzirom na debljinu kamena i ovi su ulomci
mogli biti dio nekog nadvratnika . Pretpostavljamo
da potjece iz vremena prije napada Saracena na Trogir (1133 .), a mozda
se moze datirati za biskupovanja bl. Ivana, koji se poslijednji put navodi u
ispravi iz 1111. godine.
Ulomci predromanicke grede s arkadicama iz crkve sv. Nikole u Trogiru
Kapitel predromanicke oltarne pregrade
Visoko na sjevernom zidu
crkve sv. Nikole uzidan je dio romanickog nadvratnika s likovima
u plitkom reljefu . Na desnom kraju je sv. Benedikt
prikazan kao starac s bradom, ogrnut plastom i kapuljacom, u jednoj
ruci drzi knjigu a u drugoj štap.Drugi je lik Sv.nikole koji desnom rukom
blagoslivlje a u pokrivenoj lijevoj nosi Evandelje.
Oko vrata ima palij s krizevima kao znak biskupske casti. Zatim slijedi prikaz Jaganjca Bozjeg (Agnus Dei) s krizem koji
je vjerojatno smjesten u sredistu kompozicije
nadvratnika izmedu dva
para likova _I8 Nadvratnikje vjerojatno izraden
u 13. st. kada se uz sv. Dujma
uvodi i novi titular sv. Nikola.
Romani cki nadvratnik s prikazom Agnus Dei , sv. Nikole i sv. Beneclikta
Tijekom 19. st.
u crkvi sv. Nikole sagraden je poprecni odvodni
kanal kojim su necistoca i oborinske vode iz grada najkracim
putem ispod male loze izbacivane
u more. Kanal je bio pokriven kamenim
poklopnicama izradenim
od antickih nadgrobnih
natpisa koji su zasigurno doneseni s gradske nekropole. Vjeroj atno
su najprije koristeni kao spolije u gradnji
kasnoantickih gradskih zidina da bi njihovim konacnim razvrgavanjem
dobili novu namjenu. lstice se jednostavna
nadgrobna stela (112 x 56 x 14 cm)
s profiliranim okvirom natpisnog polja. Na sredini zabata je peterolaticni
cvijet, a u uglu reljefni akroterij u obliku
palmete. Natpis je rasporeden u tri retka: L(ucius) Bennivs
I Carpvs I h(ic) s(itus) e(st).
Gentilicij Bennius pripadajuznoitalskim doseljenicima,
a na nasoj obali J adrana susrece se na
natpisima iz J. st. p. Kr. Vise pripadnika ove obitelji obnasalo je razlicite funkcije
u sjevernoj Africi.
Nadgrobna stela Lucija Bcnija Karpusa
Ranije je u Trogiru
pronadena stela Gaja Benija, koji je bio centurion VII legije
C.P.F.21 Pripadnici familije Bennii potvrdeni su na dva
natpisa u Saloni, gdje je P. Bennius Sabinus bio kuatorvir i augustal,
a ranije zapovjednik 11 kohorte Lusitanorum equita,
a toj uglednoj obitelji pripadala je i Bennia
Sabina, udata za centuriona
XI legije_22 Na svom posjedu u Andetriju bio je Vjerojatno
je istom tipu stele, s jednostavnom profilacijom i ugaonim akroterijima,
pripadao velik blok (75 x 78 x 30 cm)
koji je skracen za vise od polovicu izvorne visine. Bio je sekundarno
upotrijebljen za kameni okvir gradskih vrata
kasnoantickog obrambenog zida. Iako je ova stela
monumentalnija
po dimenzijama, pocetak
trokuta zabata i palmeta sacuvani na rubnom dijelu upucuju na stilske
odlike l. st. p. Kr. Sredisnji dio je priklesan te je na njemu izdubljena rupa
za stozer vrata kada je blok naknadno koristen za nadvoj.
Na starom kamenom podu u crkvi sv. Nikole
jos su jedva bila vidljiva slova nadgrobnog
natpisa. Stela je priklesana u dvije ploce, profilacija je potpuna radirana, a natpis
uglacan. Natpis glasi: d(is) m(anibus) I Cneo
Stenia I Secvro I Stenia I - - -. 27 Pojava kognomena Securus zabiljezena
je u kasnom principatu jos u Saloni i Iaderu.
Fragment ienske skulpture iz kasnoantickog gradskog zida u Trogiru
U dvoristu istocno
od samostanskog sklopa pronaden je jos jedan ulomak nadgrobne
stele s glavom Gm·gone kojoj nedostaje natpisno polje. Po tipologiji zabata
pripada stelama I. st. p. Krista. Na jednoj od poklopnica kanala
u crkvi sv. Nikole dijelom je sacuvan natpis
(79 x 49 x 13 cm) koji je bio dio nekog monumentalnog spomenika. Natpis
glasi: ---VG E--- I--- ASIA- -- I--- OR TA--- I--- SD IVE- -I- - - VENTVSI--
-. Visina slova prvog retka iznosi 11,5 cm, dok je kod ostale
cetiri retka 9,5 cm. Po tipu i velicini
slova slican je manjem natpisu koji je uzidan u podanku juznih gradskih
vrata u neposrednoj blizini crkve sv. Nikole.
Na njemu je urezano: i(n) f(ronte) p(edes) X sto
upucuje na nadgrobni spomenik. Za poklopnice su koristeni dijelovi prednje
strane sarkofaga s natpisom i tabulom ansatom.
Dugotrajno djelovanje vlage unistilo je vecim dijelom natpisno polje. Izmjenicno
s natpisima koristili su se za istu namjenu i dijelovi stupova od
zelenog cipollina, a u zidu kanala bio je i dio korintskog kapitela. Ulomci
anticke plastike bili su uzidani u rimskom obrambenom zidu te u crkvici sv.
Dujma. U ispuni gradskog zida pronaden
je blok s profiliranim rubom (39 x
33 x 24 cm) koji je mogao pripadati zrtveniku. Zapadno
od gradskih vrata uzidan je veliki blok s razradenim profilom, dio vijenca
neke monumental ne gractevine. Na
istoj strani u podanku zida bio je postavljen odvodni kanal izraden od ploca
s kamenim poklopnicama. Bio je sastavljen od vise dijelova
mramornog sarkofaga s prikazom Ahila i konja iz scene
Otkupa Hektorova tijela. Sarkofag potjece iz aticke
radionice iz sredine 3. st.
p. Kr. U zidu istocno od glavnih vrata za gradnju
zidina upotrijebljen je donji dio zenske mramorne
statue (56 x 50 x 22 cm) u stavu blagog kontraposta. Zena
je odjevena u dugi hi ton s nizom
paralelnih nabora, dok himation pokriva
gotovo Citavo
tijelo formirajuci teske lucne nabore do gleznja
desne noge. Sacuvan je samo donji
dio figure sto ogranicava stilsku analizu samo na oblikovanje
draperije, dok bi polozaj ruku mogao potvrditi je li to varijanta
Kore ili pak statua
slicna prototipu "Male Herkulanke" . Ove
su kopije po uzoru na helenisticku produkciju izractivane po citavom Rimskom Carstvu
od julijevsko-klaudijevskog doba do Antonina_ Neuredna struktura
obrambenog zida te dijelovi antickih nadgrobnih
spomenika i skulptura spolirani u sklopu gradskih vrata
pokazuju nacin gradnje kasnoantickih fortifikacija. Mozemo
pretpostaviti da je pravac zidina prema istoku isao
is pod zvonika te da je posluzio kao temelj dijela arkature samostanskog
dvorista i juznog zida romanicke gractevine istog
sklopa. Na
tom je
pravcu u dvoristu uzidan grcki natpis, epigrafski dokument o najranijoj
proslosti Tragurija. 32 Raspon
vrata zasigurno ne odgovara dimenzijama glavnog antickog ulaza u grad s morske
strane i posljedica je nesigurnog vremena
kada se u pravilu smanjuje broj i velicina otvora. Zapadno od procelja crkve
pravac zida se vjerojatno lomi, sto se odrazava u
paralelnom dijelu kasnoanticke stambene insule unutar grada, pa bi hipotetican
smjer zida bio pod sjevernim proceljem romanicke palace Cega. Brzi gradevinski
zahvati uz koristenje prirucnog materijala iz srusenih antickih
gradevina uoceni su u Zadru i Saloni te u drugim primorskim gradovima, a pripisuju
se vremenu
Dio sarkofaga s motivima iz Ahilova zi vota, polovica 3. stoljeca
nakon istjerivanja
Istocnih Gota iz Dalmacije. 33 Ranosrednjovjekovnim
prosirenjem juzne fronte Trogira
pravilan anticki perimetar, koji se vjerojatno krije
u gradskom tkivu unutar kasnoantickih
zidina, preoblikuje se u poligonalnu
shemu. Poticaj
ojacavanju luckog dijela grada vjerojatno su
pljacke Saracena i Arapa koji su tijekom 9. st. zalazili u Jadran napadajuci primorske gradove. U nekim
gradovima poput Zadra i Dubrovnika
utvrctuju se i ojacavaju dijelovi grada prema moru.34 Osnivanjem bizantske teme Dalmacije jacaju strateske
pozicije Carstva u obrani posjeda na Jadranu, a tributom
mira gradovi reguliraju odnose sa Sklavinijama u zalectu. Krajem 9. i
pocetkom 10. st. adaptira se manja prostorija pored
luckih vrata u Trogiru za crkvu i posvecuje
sv. Dujmu. Pravokutna gractevina sagractena u mectuprostoru izmectu
kasnoantickih gradskih zidina i pomocnog vanjskog
obrambenog zida preurectena je za
sakralnu namjenu ugradnjom zidnih pilastara i suzavanjem istocnog dijela za
svetiste.JS Jacanje kulta lokalnog mucenika u ranom srednjem vijeku,
koji je po tradiciji propovijedao krscanstvo i u Trogiru, potvrda je
metropolitanskih prava splitske crkve kao nasljednice salonitanske