BUDISLAVIĆ, Ivan, drvorezbar (Trogir, poznat od 1438. do 1472).
U
bilježničkim spisima Trogira iz 1438. spominje se najprije kao
stanovnik, a zatim kao trogirski građanin i vlasnik radionice. I u
Splitu je posjedovao neke nekretnine, a 1445. primio je na sedmogodišnje
naukovanje Marina, sina Dujma Gostinovića. Čini se da je u šestom
desetljeću boravio u Veneciji, jer mu se u našim krajevima izgubio trag.
Pojavivši se ponovno u Trogiru
1468–69, zakupljivao je vinograde i
kupovao zemlje u okolici, a 1472.
svjedočio na sudu i ovlastio svojeg prokuratara da primi navac od
drvodjelca Ivana Pripkovića. S Nikolom Firentincem bio je jamac
trogirskom klesaru Ivanu Cvjetkovu pri trgovini s Ivanom Dobrostićem,
pustinjakom s otočića Fumije. — God. 1439. obvezao se izdjelati korska
sjedala od orahavine u svetištu trogirske katedrale. Sljedeće god.
izradio je dva krila tih sjedala, složenih u dva reda, s bogato
ornamentiranim pregradama i naslonima, od kojih stražnji nose
baldahinsko krunište. Pripadaju tzv. ćelijskom tipu istovrsnih
ostvarenja uobičajenih na našoj obali u razdoblju kasne gotike (Zadar,
Rab, Poreč itd.). B. je asobito živo oblikovao njihov geometrijski i
biljni ornament sa sitnim figuralnim umecima. Sitnoplastička razrada
organski je vezana sa svrsishodnom kompozicijom monumentalnoga crkvenog
namještaja, a slikovitost cjeline upotpunjuju višebojne oslikane
površine. Većina uresnih motiva preuzeta je iz starijeg klesarstva u
kamenu.
Tehnika rezbarenja u mekanom drvu odredila je specifičnu
usitnjenost obradbe, pa je na taj način naglašena dekorativnost veoma
raznolikih uresa. Budislavićevo je djelo u Trogiru svakako starije od
sličnih ostvarenja u Veneciji, pa je stoga još veće njegovo znaćenje.
Budislaviću se pripisuje izradba četiriju bočnih strana sjedala s
likovima lavova u propnju, što su dodane romaničkim naslonima u koru
splitske katedrale. U njegovoj su radionici najvjerojatnije izrađene
jednostavnije karske klupe koje se nalaze u dominikanskoj crkvi na Čiovu
nedaleko od Trogira. — U Budislavićevoj ličnosti i djelu hrvatsko
drvorezbarstvo kasnogotičkog stila XV st. imala je svoga zaslužnag
prvaka koji je uspješno izrazia suvremeni ukus naše domaće sredine,
znatno obilježio razvoj drvorezbarstva u Dalmaciji i utjecao na rad
suvremenika i kasnijih generacija u srednjoj Dalmaciji, a možda i
drugdje.
Izvor: enciklopedija.lzmk.hr
http://enciklopedija.lzmk.hr/clanak.aspx?id=4895