CRKVA SV.MARTINA ( SV.BARBARE)
Krešimir Regan,Branko Nadilo
izvor: http://www.casopis-gradjevinar.hr/~hsgiorg1/gradjevinar/assets/Uploads/JCE-60-2008-03-06.pdf
O crkvi je pisao i Tomislav Marasovic ] i svrstao je u građevinu koja ujedinjuje dva osnovna tipa crkava – longitudinalnu baziliku i centralno orijentiranu crkvu s kupolom. Ne vjeruje u postojanje središnjeg zvonika vec drži da je to bila kupola, a crkvu svrsvrstava u sredinu 9. st., a možda i prije, na pocetak karolinškog razdoblja. Dodaje da rusticnosti pridonose kapiteli stupova preuzeti iz antickih građevina, ali dodaje kako su rezultat jedne obnove iz 17. st., a ne vrlo raširene prakse u to doba u našim krajevima. U crkvi su pronađena dva vrlo stara natpisa. Jedan je kamena greda iz oltarne pregrade, uzidana u stubu pred oltarom, s latinskim tekstom koji u prijevodu glasi: "Tko god vec želi znati obnovitelj djela Petar se zove (a) njegova žena Dobrica i u cast tolikih oceva ovdje su prvi posve ceni". Drugi je na nadvratniku glavnoga crkvenog ulaza i njegov je prijevod: "Uime Gospodnje ja Majo (ego Maius) skupa s rođakom mojim Petrom odlucili smo za spas duše naše ovaj hram izgraditi."
Krešimir Regan,Branko Nadilo
izvor: http://www.casopis-gradjevinar.hr/~hsgiorg1/gradjevinar/assets/Uploads/JCE-60-2008-03-06.pdf
Iz glavne se gradske ulice, neposredno uz gradsku ložu, ulazi u
najstariju sacuvanu trogirsku crkvicu, pomalo izgubljenu u presvođenoj
ulici, a nju svrstavaju među naše najljepše predromanicke i
ranoromanicke crkve.
To je minijaturna trobrodna bazilika (12 x 7 m) razdijeljena kolonadama. U sredini, kako se cini, iznad traveja pred oltarom nalazila se izvorna kupolna konstrukcija zvonika, o cemu svjedoci pokrovom prekriven otvor u svodu. Nekad je bila ukrašena ranosrednjovjekovnim freskama koje su sacuvane u neznatnim tragovima i presvocena križnim svodom koji je tada bio vrlo rijedak u zapadnim crkvama O crkvici se mnogo pisalo, ali su je brojni autori razlicito datirali, u rasponu od 9. do 11. st. Prvi je o postojanju zvonika, koji je vjerojatno bio nalik onome na crkvici Gospe od Zvonika u Splitu, pisao Cvito Fisko-vic na temelju rukopisa Chiesa di Traù (Trogirske crkve) nepoznatog autora iz Garanin Fanfognine knjižnice i službenog izvješca pohoda trogirskog biskupa Didaka Monole koji je 1756. izradio tajnik Marko Perojevic. Perojevic ujedno spominje i oltar Sv. Barbare među južnim stupovima, prenesen iz crkve s lokaliteta Travarica, po kojemu se crkva umjesto Sv. Martin naziva Sv. Barbara.
To je minijaturna trobrodna bazilika (12 x 7 m) razdijeljena kolonadama. U sredini, kako se cini, iznad traveja pred oltarom nalazila se izvorna kupolna konstrukcija zvonika, o cemu svjedoci pokrovom prekriven otvor u svodu. Nekad je bila ukrašena ranosrednjovjekovnim freskama koje su sacuvane u neznatnim tragovima i presvocena križnim svodom koji je tada bio vrlo rijedak u zapadnim crkvama O crkvici se mnogo pisalo, ali su je brojni autori razlicito datirali, u rasponu od 9. do 11. st. Prvi je o postojanju zvonika, koji je vjerojatno bio nalik onome na crkvici Gospe od Zvonika u Splitu, pisao Cvito Fisko-vic na temelju rukopisa Chiesa di Traù (Trogirske crkve) nepoznatog autora iz Garanin Fanfognine knjižnice i službenog izvješca pohoda trogirskog biskupa Didaka Monole koji je 1756. izradio tajnik Marko Perojevic. Perojevic ujedno spominje i oltar Sv. Barbare među južnim stupovima, prenesen iz crkve s lokaliteta Travarica, po kojemu se crkva umjesto Sv. Martin naziva Sv. Barbara.
O crkvi je pisao i Tomislav Marasovic ] i svrstao je u građevinu koja ujedinjuje dva osnovna tipa crkava – longitudinalnu baziliku i centralno orijentiranu crkvu s kupolom. Ne vjeruje u postojanje središnjeg zvonika vec drži da je to bila kupola, a crkvu svrsvrstava u sredinu 9. st., a možda i prije, na pocetak karolinškog razdoblja. Dodaje da rusticnosti pridonose kapiteli stupova preuzeti iz antickih građevina, ali dodaje kako su rezultat jedne obnove iz 17. st., a ne vrlo raširene prakse u to doba u našim krajevima. U crkvi su pronađena dva vrlo stara natpisa. Jedan je kamena greda iz oltarne pregrade, uzidana u stubu pred oltarom, s latinskim tekstom koji u prijevodu glasi: "Tko god vec želi znati obnovitelj djela Petar se zove (a) njegova žena Dobrica i u cast tolikih oceva ovdje su prvi posve ceni". Drugi je na nadvratniku glavnoga crkvenog ulaza i njegov je prijevod: "Uime Gospodnje ja Majo (ego Maius) skupa s rođakom mojim Petrom odlucili smo za spas duše naše ovaj hram izgraditi."
Na temelju tih natpisa i na temelju zapažanja
unutrašnjih graditeljskih proporcija i ostataka, Radoslav Bužancic
zakljucuje da je sadašnja crkva Sv. Martina odnosno Sv. Barbare
ranoromanicka građevina iz druge polovice 11. st., a da je jedna od
pregradnja ili izgradnja u predromanickom stilu izvedena približno 1000.
godine. Ranoromanicka crkva u cijelosti slici crkvi iz vremena gradnje
iako nisu sacuvani zvonik(njegovo postojanje potvrđuje podnožje nad
drugim travejom) i oltarna pregrada. Ipak istraživanjima je otkrivena
slojevitost izgradnje koja u sebi krije elemente prijašnjih višekratnih
pregradnja. Predromanicki je Sv. Martin obnovljen u duhu novoga stila
koji je skupa s hrvatskim vladarima krocio u dalmatinske gradove u
šezdesetim godinama 11. st. To se posebno vidi po impostima
(ležajevima) lukova na unutrašnjem zidu procelja. Upravo uspoređivanjem
imposta može se zakljuciti da je srednji brod bio nešto uži, a lukovi
arkada malo niži.Pregradnjom se dakle nije mijenjao samo bacvasti svod u
križni, vec je temeljito preoblikovan i cijeli srednji brod pa je
unutrašnjost crkve potpuno promijenjena. Ni Bužancicu nisu jasni razlozi
tolikih zahvata, ali pretpostavlja da su potaknuti boljim bazilikalnim
svjetlom u unutrašnjosti jer prijašnji središnji brod vjerojatno nije
bio nadvišen vec pokriven dvostrešnim krovom, kako je to slucaj sa
zadarskom crkvom Sv. Lovre ili crkvom Sv. Eufemije u Splitu. Teze o
ranoromanickoj temeljitoj obnovi potkrijepljene su rasporedima
unutrašnjih niša što se ne slažu s arkadama te lezenama i pojasnicama
srednjeg broda koje pripadaju razlicitim konstrukcijskim i oblikovnim
rješenjima Posebno su temeljito analizirani natpis i oblikovanje
nadvratnika ulaznih vrata. Zakljuceno je da je gradnju poduzeo prior
Maius sa svojim rođakom Petrom. Navedeno je da secmožda radi o Madiju,
pripadniku zadarske patricijske obitelji Madijevca, prioru i prokonzulu
koji je vladao bizantskom Dalmacijom od 986. do 1000. godine. Tu je
neobicno isticanje ne odviše bliske rodbinske veze (cognatu meos Petrus)
pa se tvrdi da je to bila neka iznimno znacajna osoba. Mogao je to biti
Krešimir III., kojemu je navodno crkveno ime također bilo Petar, djed
Petra Krešimira IV., koji je sjeo na prijestolje 1000. nakon trogodišnje
borbe sa svojim bratom Svetoslavom. Upravo je u Trogiru te godine,
prema kronici Ivana Đakona, poraženi Svetoslav docekao dužda Petra
Orseola, priznao mu upravu nad dalmatinskim gradovima i predao mu svog
sina kao taoca. Na temelju te analize vrijeme bi gradnje predromanicke
crkve bilo smješteno tocno u 1000. Godinu ili koju godinu prije ili
poslije . Bez obzira na vrlo argumentirane dokaze o temeljitoj
pregradnji crkve u 11. st., prilicno je nategnuto, iako i vrlo
maštovito, tumacenje natpisa nad nadvratnikom, što inace nije rijetkost
među našim teoreticarima. Za Bužancica je natpis na nadvratniku stariji
od onoga koji je pronađen u srušenoj oltarnoj pregradi. Taj svjedoci o
prijašnjoj pregradnji i spominje neku Dobricu, što se cesto uzima kao
dokaz za rano hrvatsko naseljavanje Trogira. Ipak natpis na nadvratniku,
ako je tocan, ne govori o obnovi vec o gradnji, a ranoromanicku obnovu
ne može spominjati natpis s pregrade koja je u toj obnovi srušena. Ne
treba takocđer zanemariti ni mogucnost da je Petar koji se spominje u
oba napisa ista osoba. Možda su i križno-kupolni svod i polukružne zidne
niše ranobizantskog podrijetla, na što može upucivati i naslovnik Sv.
Martin, ali samo ako se radi o Sv. Martinu I., papi i muceniku (oko
590.-654.) koji se slavi i u Zapadnoj i u Istocnoj crkvi (spomendan 13.
travnja), a ne o Sv. Martinu biskupu (316.-397.) koji se slavi samo na
Zapadu i poznat je po svojoj dobroti i pokrštavanju galskih plemena
(spomendan 11. studenoga). O ranokršcanskom naslijeđu ipak najviše
svjedoce spoliji, kapiteli, rešetkasta prozorska tranzena te nekoliko
ulomaka s urezanim latinskim križem ugrađenim u oltar i zidove .
poslije obnove I.-VII. 2014.....Slike Petar Čavka
poslije obnove I.-VII. 2014.....Slike Petar Čavka